Dag 14 van 20 x 20 - n IETS
Anish Kapoor onderzoekt in zijn werk tegenstellingen, zoals aanwezigheid en afwezigheid, het vaste en het ontastbare, licht en donker. Neem bijvoorbeeld dit werk uit 1991-1992. Void XIII, is een holle-bolle vorm van fiberglas. Een hard en glad materiaal bedekt met een laag blauw pigment. Een poeder met een matte uitstraling, dat alle licht lijkt te absorberen. Void; leegte, vacuüm, een toepasselijke titel voor dit werk. De buitenvorm is concreet, de binnenruimte echter reflecteert weinig licht en lijkt een zwart gat. Hier verdwijnen de contouren. Het is er wel en het is er niet.
Patty Struik verwoordt dit zo mooi in het vierregelige gedicht door de toevoeging van de letter n:
n ERGENS, n IETS, n OOIT, n IMMER
Zo kun je je zelf in deze periode verliezen in irrationele gevoelens en gedachten, zoals angst en doemdenken. Voor jou zijn ze op dat moment zeer concreet, maar wat kun je ermee? Zijn ze reëel? Soms lijkt het of er parallelle werkelijkheden bestaan. Ontastbaar voor de één en tastbaar voor de ander. De wereld staat op zijn kop, de kranten voeden het doemdenken, maar als ik naar dat beeld van Anish Kapoor kijk dan komen mijn gedachten tot rust. Wist je dat het woord ‘doemdenken’ voor het eerst werd gebruikt door Van Kooten en de Bie in één van hun televisieprogramma’s? Veel Nederlanders hadden eind jaren ’70 een fatalistische visie op de toekomst en namen het woord ‘doemdenken' al snel over om de sombere toekomstverwachting mee aan te duiden. Ik denk dat het nog te vroeg is om zo te denken, we zullen het zien. In de tussentijd is het misschien beter om je even te verliezen in het n IETS.
Kijk voor meer informatie en inspiratie op: https://www.mistermotley.nl/salon http://www.lasalle.nu/patty-struik/ https://www.artsalonholland.nl/grote-meesters-kunstgeschiedenis/kapoor https://nl.wikipedia.org/wiki/Doemdenken
Kunstwerk: Void, XIII (1991-1992) van Anish Kapoor, fiberglas en pigment