Dag 20 van 20 x 20 - De verbeelding ligt op straat
Vandaag is het Koningsdag, normaal gesproken een dag waar zich alles op straat afspeelt. Omdat dat nu even niet kan heb ik gekozen voor een werk van Edgar Mueller, een ware straatkunstenaar. Met zijn StreetArt ligt de verbeelding letterlijk op straat. Op mijn stedentrips heb ik heel wat muurschilderingen gefotografeerd. Ze variëren van toegepaste kunst (reclame), vrije kunst tot optische kunstwerken (façade’s, uitzichten en doorgangen). Sommige steden hebben hele wijken met permanente straatkunst, een eigen openbare collectie. StreetArt, zoals dat van Mueller, is tijdelijk en transformeert de openbare ruimte voor even in een compleet andere wereld. Het nodigt uit om er als toeschouwer iets mee te doen, zoals hier op de foto. Het is een toegankelijke manier van kunst, juist omdat deze in de openbare ruimte is, tijdelijk en op een ongebruikelijke plek. Je bent er niet op bedacht en ineens sta je oog in oog met een andere wereld. Het verwondert.
In het artikel Een kunstwerk is een vriend (nrc 27-4-2020) pleit Fusien Bijl de Vroe (directeur Vereniging Rembrandt) juist voor aandacht voor de intrinsieke waarde van vaste collecties. Zij zegt hierover het volgende: “Het gaat in het leven niet alleen maar om rendement en omzet. Onze weerbaarheid zit hem niet alleen in het herstel van de markt, maar wordt gevoed door verbinding, betekenis en creativiteit. De vaste collecties van de musea zijn daarbij onmisbaar.”
Volgens Bijl de Vroe wordt de betekenis en de reputatie van een museum gevormd door zijn eigen collectie. Dit is waarvoor de bezoekers terugkomen naar het museum, ook zonder de blockbuster of ander evenement. Dat geldt inderdaad voor diegene die vaker een museum bezoeken, maar wil je nieuwe doelgroepen bereiken, dan ligt dat volgens mij anders. Die moet je eerst verleiden en dat kan op verschillende manieren. Is StreetArt, een blockbuster of evenement niet een manier om potentiële museumbezoekers te interesseren voor de vaste collectie van het museum?
De keuze voor een blockbuster of evenement zou naar mijn mening niet moeten afhangen van het rendement en de omzet, maar de inhoud, het verhaal dat je wilt vertellen. Maar als ondernemer weet ik ook dat omzet genereren nu eenmaal in de huidige maatschappij nodig is om voort te bestaan. Een manier vinden om beide te combineren is eigenlijk de mooiste uitdaging. Doen wat je belangrijk vindt, waar je blij van wordt en waarmee je in je levensonderhoud kunt voorzien. Dit geldt naar mijn mening voor de zzp-er als de grotere ondernemingen. Allebei met hun eigen uitdagingen en (on)mogelijkheden.
Lange tijd heb ik nagedacht hoe ik het jubileum van ArteKino zou vieren. Totdat ineens zo’n 70% van mijn afspraken uit mijn agenda werden weggestreept. Die ruimte in mijn agenda was eng, want dat betekende een groot verlies van mijn omzet. Nu is die ruimte ook een zegen gebleken. Deze periode dwingt mij om na te denken wat mijn ‘vaste’ collectie is, waardoor opdrachtgevers bij mij terugkomen. En hoe ik mijn kennis, ervaring en talenten in de wereld wil zetten. Daaruit is het project 20x20 ontstaan. Zoals ik dat ooit deed met verf en inkt, probeer ik in dit project mijn gedachten en associaties te vangen met woorden. Mijn ervaring en kennis van cultuureducatie en het vermogen te combineren en ermee te spelen om iets nieuws te creëren, dat is mijn collectie. Door dit te delen met jullie op social media, dat is mijn StreetArt. Doe ermee wat je wilt, geniet ervan, speel ermee of leg het naast je neer.
Kijk voor meer informatie en inspiratie op: https://mojehmen.com/14-mind-bending-street-art-illusions/ https://www.widewalls.ch/artist/edgar-mueller/ https://en.wikipedia.org/wiki/Street_painting
Kunstwerk: Edgar Mueller – © Project Artist X 2020