Kunst en cultureel erfgoed - bronnen van verwondering, kennis en esthetiek. ArteKino biedt maatwerk om deze bronnen toegankelijk te maken voor een diversiteit aan doelgroepen.
Image
Wat doet ArteKino?

ArteKino maakt kunst en cultureel erfgoed toegankelijk voor diverse doelgroepen door het ontwerpen van programma’s op maat, het begeleiden van processen in de realisatie ervan en het delen van ervaring en kennis.

Image
Waarom doet ArteKino dat?

Toegang krijgen tot hedendaagse kunst en cultureel erfgoed betekent dat je nieuwe of onbegrepen werelden kunt beleven, maken en bespreken. Dit draagt volgens ArteKino bij aan de ontwikkeling van zelfonderzoek, zelfexpressie en zelfvertrouwen, plezier en begrip.

Image
Hoe doet ArteKino dat?

ArteKino creëert betekenisvolle ervaringen waarin verwonderen, waarnemen, onderzoeken, verbeelden en reflecteren centraal staan. Op zo’n manier dat je nieuwsgierig wordt, plezier krijgt in wat je doet en daardoor open staat om verder te kijken.

Educatief ontwerp
Stacks Image 90
Projectleiding
Stacks Image 95
Training en coaching
Stacks Image 100
Museum Voor 1 Dag
Stacks Image 106
Verbinden
Stacks Image 111
Over ArteKino
Stacks Image 116
Actuele projecten

Cultuureducatie met kwaliteit (CmK) is een landelijk programma om de kwaliteit van cultuureducatie binnen het basisonderwijs te verhogen en beter te borgen in het curriculum.

Sinds 2017 werk ik binnen dit programma als schoolbegeleider CmK en geef ik workshops Beeldende Vorming. Als schoolbegeleider begeleid je de visievorming op cultuurbeleid en de stappen om deze visie een concrete invulling te kunnen geven, bijvoorbeeld door het trainen van het team op creatieve processen en organisatiestructuren.

De workshops Beeldende Vorming zijn erop gericht om leerkrachten inhoudelijk en didactisch bij te scholen en ze kritisch naar hun eigen onderwijspraktijk te laten kijken. Co-teaching helpt daarbij.

Opdrachtgevers: Kunst Centraal - CmK regio Utrecht , CmK Gooi en Vechtstreek.

Stacks Image 327

De Utrechtse musea, AxionContinu en ArteKino werken inmiddels al vele jaren succesvol samen om de museale collecties en verhalen toegankelijk te maken voor de ouderen in Utrechtse instellingen.

Second Canvas Studio is het derde programma voor deze ouderen. Met de Second Canvas Musea Utrecht-app zijn individueel of in een groep nu ook topstukken uit Centraal Museum, Spoorwegmuseum, Het Utrechts Archief en Museum Speelklok toegankelijk gemaakt.

Kijk, luister en ontdek zelf door de app te downloaden via de app-store.

Stacks Image 334

Museum Voor 1 Dag is een project speciaal ontwikkeld voor ouderen in samenwerking met musea (Musea Utrecht) en een zorgorganisatie (AxionContinu).

Binnen dit project brengen we museale voorwerpen naar de ouderen en minder validen toe en ontdekken samen de verhalen erachter. Het doel van dit project is mensen weer toegang geven tot museale collecties en nieuwe ervaringen bieden. Dit doen we door objecten te kiezen die aangeraakt mogen worden en de nieuwsgierigheid prikkelen.

In deze handleiding delen we graag onze werkwijze, ervaring en kennis. Interesse voor het document? Stuur dan een bericht naar info@artekino.nl of kijk op www.mv1d.nl

Stacks Image 320

ArteKino is gevestigd in de creatieve werkplaats Fabriek aan de Eem (zie kaart)
Postadres: Fluitekamp 31 3828 WD Hoogland

© 2019 Paul Voorthuis Developed by Highzone

ArteKino ontwerpt educatief materiaal en (mobiele) presentaties om kunst en cultureel erfgoed toegankelijk te maken voor jong en oud, mobiel en minder mobiel. Met behulp van verschillende zintuigen en inzet van verschillende disciplines worden nieuwe ervaringen gecreëerd. Ruimte voor nieuwsgierigheid, onderzoek, eigen interpretatie en verbeelding staat centraal. ArteKino werkt voor verschillende grote en kleine opdrachtgevers in de museale en erfgoed sector zoals Het Scheepvaartmuseum, COBRA Museum, Huis van Hilde, CODA, Landschap Erfgoed Utrecht, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Museum Nijkerk.

ArteKino geeft leiding aan processen waarbij met voorkeur de inhoud, specifieke of bijzondere doelgroepen en kwaliteit centraal staan. Voorbeelden zijn: 1] Museum Voor 1 Dag en Second Canvas Studio waarbij kunst en cultuur toegankelijk wordt gemaakt voor ouderen in zorginstellingen 2] Ewoud ontmoet Elizabeth een community-art project en 3] Schoolbegeleiding Cultuureducatie met Kwaliteit in de voor Kunst Centraal.

Op zoek naar een nieuwe manier van publieksbegeleiding? ArteKino geeft trainingen om met andere ogen naar de eigen collectie te leren kijken en dit te vertalen naar publieksgerichte activiteiten. ArteKino heeft dit o.a. met veel plezier gedaan voor Nationaal Militair Museum, Het Spoorwegmuseum, Stichting Utrechts Museumkwartier en Ieders Museum Gelderland.

ArteKino begeleidt als stagecoach 3de jaars studenten van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en geeft deskundigheidstrainingen Beeldende Vorming aan leerkrachten basisonderwijs.

Museum Voor 1 Dag (MV1D) is een museale ervaring op locatie voor mensen die vanwege mentale en/of fysieke beperkingen niet meer in staat zijn naar het museum toe te gaan. ArteKino heeft MV1D in 2011 ontwikkeld voor de Utrechtse musea i.s.m. zorgorganisatie AxionContinu.

Als aanvulling op dit ouderen project heeft ArteKino het digitale programma Second Canvas Musea Utrecht geïntroduceerd. Met de Second Canvas Musea Utrecht-app zijn nu ook de topstukken uit de Utrechtse musea toegankelijk geworden voor iedereen die moeilijk toegang heeft tot deze musea. Download de app: Second Canvas Musea Utrecht.

ArteKino deelt graag haar kennis en ervaringen om verschillende ideeën en werelden te verbinden en is in staat dit om te zetten in praktisch uitvoerbare projecten.
ArteKino verbindt:
* kunst & cultureel erfgoed
* partners in de sector cultuur, onderwijs, welzijn en zorg
* verschillende doelgroepen
* verschillende werkwijzen

ArteKino is opgericht in het jaar 2000 door Angela Manders, master in de Kunsteducatie met ruim 20 jaar ervaring in museumeducatie.

Angela is een ervaren ondernemer op het gebied educatief ontwerp en (artistieke) projectbegeleiding. Haar vakkennis en ervaring heeft zij o.a. opgedaan als docent Beeldende Vorming en stagecoach in het Hoger Onderwijs, als schoolbegeleider Cultuureducatie met Kwaliteit binnen het basisonderwijs, als educatief medewerker in musea en als beeldend kunstenaar.
Als mens is zij tevens gevormd door een creatief milieu, topsport volleybal, vrijwilligerswerk voor The Hungerproject, reizen en de bergsport (alpien en rotsklimmen). Letterlijk het grenzen verleggen, zowel fysiek, mentaal als cultureel.

Ook heeft zij bestuurlijke ervaring als bestuurslid bij Stichting Jonge Kunst (2009-2011), Kei-Art (2016-heden) en maakt vanaf september 2019 deel uit van het internationale bestuur van ICOM-CECA.